Status høst 2020 bedrifter Innherred – pressemelding 4.12.20
Pressemelding fra Næringsforeningen i Levanger, Verdal Næringsforum, Inderøy Utvikling og Steinkjer Næringsforum 4. desember 2020: De minste bedriftene har hatt det tøffest i koronaperioden Innherreds-bedriftene med inntil fire ansatte har hatt den tøffeste økonomiske smellen under koronapandemien.
Det kommer fram i den næringspolitiske spørreundersøkelsen som næringsforumene på Innherred gjennomførte forrige uke. Undersøkelsen er et samarbeid mellom Næringsforeningen i Levanger, Verdal Næringsforum, Inderøy Utvikling og Steinkjer Næringsforum, og er sendt ut til alle medlemsbedriftene.
Til sammen svarte 242 bedrifter på undersøkelsen. I vår svarte 310 bedrifter på tilsvarende undersøkelse.
Sjekket helsetilstanden til bedriftene På spørsmålet «Hvordan er bedriftens aktivitet og «helsetilstand» i forhold til det som var forventet for 1 år siden?» svarte nesten 44 prosent av bedriftene med inntil fire ansatte at den er betydelig eller noe verre enn forventet. For de største bedriftene (over 50 ansatte) er tallene også urovekkende. 35 prosent av bedriftene i denne gruppa svarer det samme.
På kommunenivå er tallene jevne. I alle kommunene oppgir mellom 35 og 38 prosent at den økonomiske situasjonen har forverret seg ut fra hva som var forventet for ett år siden. Verdal kommer hakket bedre ut enn de andre, og Inderøy utmerker seg med den største andelen som har en situasjon som forventet.
Verst for bransjene kultur og reiseliv Ikke overraskende er det bransjene kultur og reiseliv som melder om den største økonomiske forverringa. I kulturbransjen melder mer enn 7 av 10 bedrifter at den økonomiske situasjonen er forverret. For reiselivsbransjen er det enda verre, der nesten 8 av 10 bedrifter melder om det samme.
Lyspunkt i industrien Hele 60 prosent av industribedriftene svarer at det har gått noe bedre eller mye bedre enn forventet for ett år siden.
Samtidig sier 13 prosent av industribedriftene at det har blitt betydelig verre enn forventet. Bortsett fra for reiseliv (46%) og kultur (36%) er dette det høyeste tallet blant bransjene.
Dette viser også at det er stor variasjon også blant industribedriftene.
Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger.Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.
1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)
Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson.Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern.En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.
2. Søk
Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.
3. Del/tips-tjenesten
Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.
4. Nyhetsbrev
Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.
5. Påmelding, skjema
Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg.Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson.Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen.Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.
6. Side- og tjenestefunksjonalitet
Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.
7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser